پنج سطر

از هر کتاب

سه تفنگدار

«لوئی سیزدهم» همیشه فکر می‌کرد که خودش از بهترین شمشیربازان کشورش است.
اغلب از او می‌شنیدند که می‌گفت:
– اگه دوستی داشتم که قصد دوئل داشت بهش پیشنهاد می‌کردم که اول منو و بعد هم «ترویله» و یا شاید اول اونو انتخاب بکنه.
از بین دوستان شاه، ترویله یکی از نزدیکترین و وفادارترین آنها بود. در آن روزها، واقعا ضروری بود که شاه به وسیله افراد قابل اعتمادی چون ترویله، حمایت و محافظت شود. شاه در اولین فرصتی که با عنوان لویی سیزدهم بر تخت پادشاهی نشست او را به سمت کاپیتان بادی‌گاردش -سه تفنگدار- گماشت.
وزیر اعظم شاه، کاردینال «ریشیلو» که دیگر از مقام بالایی برخوردار نبود، هنگامی که گارد قدرتمند شاه را به فرماندهی ترویله دید، تصمیم گرفت که او نیز نگهبانانی به مانند تفنگدارهای شاه داشته باشد. این دو قدرت رقیب برای جمع‌آوری افراد مجرب و کارآزموده و شمشیربازان دلیر بسیار فعالیت می‌کردند. در آن زمان، هر روز زد و خوردها و جنگهای زیادی اتفاق می افتاد. اعیان زاده ها علیه یکدیگر نقشه می‌کشیدند و با هم می‌جنگیدند و از این رو، دزدها، ماجراجوها، سارقان حرفه‌ای و لاتهای زیادی وجود داشتند که باعث دردسر تمامی مردم می‌شدند…

■ سه تفنگدار

• الکساندر دوما (پدر)
• ترجمه پ. سیروان
• سازمان کتابهای جیبی (انتشارات امیرکبیر)

◄ یکی از اقتباس‌های سینمایی از کتاب سه تفنگدار: محصول ۱۹۹۳ به کارگردانی استیون هرک و با بازی چارلی شین، کیفر ساترلند و کریس اودانل:

 

◄ یکی از اقتباس‌های سینمایی از کتاب سه تفنگدار: محصول ۱۹۴۸ به کارگردانی جورج سیدنی و با بازی جین کلی، وان هفلین و جون الیسون:

 

 

طراحی گرافیک مهدی محجوب
الکساندر دوما (پدر), پ. سیروان (مترجم), سازمان کتابهای طلایی, کتاب غیرایرانی